lördag 21 juli 2012

Broccoli/ädelost paj

Hej min vän!
Ville bara dela med mig av kvällens utsökta måltid =) en broccoli/ädelost paj som blev super!


Recept:

Pajskal: 3,3 dl vetemjöl, 125g smör, 3 msk vatten, 1 nypa salt
Gör så här: Blanda/smula mjölet med smöret och saltet, häll på vattnet, arbeta ihop degen, låt degen kylas i kylskåp ett tag (tex medan du förbereder stanningen)
Knåda ut degen i en paj form och förgrädda i ugn i 10min på 200grader.

Stanning: 3dl grädde, 3st ägg, 100g valfri paj ost tex gratäng ost (jag använde västerbotten ost), 100g ädelost (jag använde kvibille klassisk ädel), salt efter egen smak, 1 nypa riven muskot nöt
Gör så här: Vispa ihop grädde, ägg, pajost och ädelosten, krydda med salt och muskot nöt.

Fyllning: Små broccoli kvistar från 1 hel broccoli och 1st finhackad rödlök.

Lägg i broccolin och rödlöken i pajskalet, häll över stanningen och krydda ovanpå med peppar (efter egen smak). Grädda pajen i ugn i 45-50 min. Om stanningen inte har stannat ordentligt när 45 min gått men pajen har fått fin färg, lägg på ugnsfolie eller en stor tallrik för att pajen ska gräddas klart utan att den får för mkt färg.

Servera!



1 kommentar: