onsdag 25 juli 2012

vegetarisk ricotta lasagne

Hej min vän!
gah! vilken lång och körig dag idag..men den har blivit bättre nu framåt kvällen =)
låååång dag på jobbet, påvägen hem tar jag emot ett samtal från en myndighet som alltid tycker om att strula med en ;) Problemen har löst sig nu under kvällen iaf. Så jag ville muntra upp mig själv med en riktigt god middag! =)

Det blev en vegetarisk lasagne gjord på färska lasagne plattor, en ost sås och en härlig ricotto blandning.
Du gör så här:
 Du smälter smöret och rör ner mjölet och lite av mjölken tills du har en klumpfri sås, sen häller du på resten av mjölken och kokar upp under omrörning, sen tar du av kastrullen från plattan och rör ner 2/3 av parmesanen, smaka av med salt och peppar.
Fyllning är gjord på finhackade tomater och finhackad färsk basilika, strimlad rödlök och finhackad vitlök
allt detta blandas med riccotta osten, det blir en underbar färgglad röra som bara den smakar super gott!
Sen börjar man med plattorna i botten sen ricotta blandningen, -plattor, ostsåsen,-plattor, ricottablandningen,-plattor och avsluta med ostsåsen och lite extra riven parmesan över lasagnen, sen in i ugnen som värmts till 200grader där den tillagas i ca 20-25 min.

Till detta rostade jag i ugnen ett italienskt bröd i skivor med olivolja och pressad vitlök på.
Till brödet smörstekte jag kantareller och dryssade över brödet.
Det blev en rustik och samtidigt väldigt fresh rätt och helt enkelt super god! Starkt middags tips, det går fort och det är roligt och det smakade gudomligt.
Lyckatill! =)

Ostsåsen:
3msk vetemjöl
5dl lättmjölk
2 msk smör
150g parmesan ost (häll bara i 2/3 av osten i såsen)
salt, peppar

Fyllningen:
6st stora tomater
En halv kruka färsk basilika
1st rödlök
4st vitlöksklyftor
250g ricotta ost
salt, peppar

1paket färska lasagne plattor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar